Barbary Fig
Short fiction, 2017
funded by JUNCTURE fellowship in Arts and International Human Rights awarded by Yale School of Law.
Barbary Fig from Bianca Boragi on Vimeo.
🇺🇸
Plot:
Ghalia a mature woman, living in France, has a phone conversation with her daughter, who asks her to travel to Great Kabylie, a region from Northern Algeria, to visit the grave of Ghalia's mother. Ghalia categorically refuses. She remembers fragments of her childhood as part of the Kabyle tribe, during the Algerian War of Independence (1954-1962) against the French colonial empire, and one of the many abandoned villages in which her mother and herself managed to survive until life became impossible.
The Kabyles are an ethnic group indigenous from Northern Africa today still living in Algeria, Tunisia and Morocco. Algerian people represent the largest group of immigrants in France today and face issues preserving their culture due to cultural assimilation.
This short film, in a sense, depicts the path of an exile, back through the path of memory.
The Barbary fig, or the prickly pear cactus, is found in Algeria, in Northern Africa. “A sweet fruit, surrounded with thorns. Like childhood amidst war.’’ R. Balun
Director, producer, writer: Bianca Boragi, Co-writer and assistant producer: Robert Balun, Director of Photography: Sonia Ben Slama, Cast: Ghalia Abdi, Robert Balun, Charlie Boragi, Bianca Boragi, Jaya Marie-Sainte and Nylson Marie-Sainte.
🇫🇷
Résumé:
Ghalia, 60 ans, a une conversation téléphonique avec sa fille, qui lui demande de voyager en Grande
kabylie avec elle, une province au nord de l’Algérie, pour visiter la tombe de sa grand-mère. Ghalia refuse
catégoriquement. Elle se souvient de fragments de son enfance faisant partie de la tribu des Kabyles,
pendant la guerre d’Algérie (1954-1962), et d’un des villages abandonnés où sa mère et elle tentaient de
survivre, jusqu’ à ce que toute vie devient impossible.
Ce film court, d’une certaine manière, révèle le chemin d’un exil à travers le chemin de la mémoire.
Les figues de barbarie sont les fruits issus des cactus, on les trouve en Algérie et au nord de l’ Afrique.
“Un fruit doux, enrobé d’une myriade d’épines. Comme l’enfance au milieu de la guerre.” R. Balun
Directrice, productrice, écrivaine: Bianca Boragi, Co- écrivain et assistant producteur: Robert Balun,
Directrice de photographie: Sonia Ben Slama, Casting: Ghalia Abdi, Robert Balun, Charlie Boragi, Bianca
Boragi, Jaya Marie-Sainte and Nylson Marie-Sainte.
Résumé:
Ghalia, 60 ans, a une conversation téléphonique avec sa fille, qui lui demande de voyager en Grande
kabylie avec elle, une province au nord de l’Algérie, pour visiter la tombe de sa grand-mère. Ghalia refuse
catégoriquement. Elle se souvient de fragments de son enfance faisant partie de la tribu des Kabyles,
pendant la guerre d’Algérie (1954-1962), et d’un des villages abandonnés où sa mère et elle tentaient de
survivre, jusqu’ à ce que toute vie devient impossible.
Ce film court, d’une certaine manière, révèle le chemin d’un exil à travers le chemin de la mémoire.
Les figues de barbarie sont les fruits issus des cactus, on les trouve en Algérie et au nord de l’ Afrique.
“Un fruit doux, enrobé d’une myriade d’épines. Comme l’enfance au milieu de la guerre.” R. Balun
Directrice, productrice, écrivaine: Bianca Boragi, Co- écrivain et assistant producteur: Robert Balun,
Directrice de photographie: Sonia Ben Slama, Casting: Ghalia Abdi, Robert Balun, Charlie Boragi, Bianca
Boragi, Jaya Marie-Sainte and Nylson Marie-Sainte.